1OSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS)
Volume 21, Issue 11, Ver. 7 (Nov. 2016) PP 30-38

e-ISSN: 2279-0837, p-ISSN: 2279-0845.
www.iosrjournals.org

Sanctioned rhetoric: Nefarious professional communications
produced by the state

Ray Archee
School of Humanities and Communication Arts, Western Sydney University, AUSTRALIA

Abstract: The state and its institutions have traditionally produced professional documents in the form of
flyers, magazines and brochures. Typically free, or low cost, these documents cover informational, legal and
political functions of the state. In the West, citizen health, safety, education, taxes, tourism, nutrition, the law,
employment and technology are some of the needs fulfilled by these seemingly innocuous documents. Such
public communication can however be subverted for ulterior motives, especially during periods of domestic
conflict and war. Using case studies, this paper shows how professional communication can fulfil questionable
purposes. This paper analyses the use of professional documents for mainly disreputable purposes, including a
major WWII publication, an Australian magazine, and more recently, a jihadist online periodical. It concludes
by inviting scholars and the media to analyse such propaganda as a method of understanding the intent of
nefarious agencies and ultimately counteract their myths and public relations spin.

INTRODUCTION

The tacit practice of rhetoric is a commonplace tool of most governments, whether the political system
is democratic, communist, a dictatorship or a monarchy. Indeed the democratic society in which rhetoric was
first coined, ancient Greece, fostered proponents of draconian laws, and their rhetorical responses (Whedbee,
2003). Charlemagne in 811AD used the first known survey to both query high-ranking officials, and also to
persuade them not to meddle in worldly affairs. Usually, when new governments come to power, they maintain
their power by a mandate, which incorporates political, intellectual, and sectarian rhetoric, or sometimes, brute
force. Once established, such new governments usually roll out new policies and laws to control the behaviour
of its citizens. Professional documents such as flyers, brochures and magazines are less confrontational and
have been exploited to manipulate a country’s attitudes about a range of issues, with such campaigns lasting
periods of months, years, or even, decades. The study of contemporary professional communication for
unethical purposes usually invokes the concept of propaganda, which is seen as negative and deleterious to an
organisation, a government or a society. The concept has been extended to advertising copy and
marketing/public relations campaigns originating from private organisations (Pollay, 1986). One need only
think of Nestle, Nike, Volkswagen or McDonalds to remember the fiascos surrounding these companies, and
their rhetorical excuses for their alleged actions. Such famous cases are now almost folklore in contemporary
Western society. The accusations of unethical behaviour arise, the organisations respond with rhetoric and spin,
small changes are made, and the company survives and keeps trading, albeit with its reputation slightly
tarnished.

While the word, ‘propaganda’ was originally neutral, coined by the Catholic church in 1622 to mean
‘propagation’, the study of propaganda with its modern connotation starts properly in the twentieth century with
both world wars. The USA, Britain, Germany, Russia, Italy and Japan produced campaigns of intense
propaganda for both their own populace but especially for foreign audiences. All of the countries at war set up
special departments of propaganda usually staffed by journalists or researchers, whose job it was to produce
posters, leaflets, and magazines that both induced hatred of the enemy, and aimed at recruitment of the public.
The same processes were re-visited during the Vietnam war, with both real and alleged events broadcast via
print, and electronic media. A simple categorisation comprises white, grey or black propaganda (Zeman, 1978).
White propaganda is from an openly declared source, grey propaganda is ambiguous or has its source
anonymized, and black propaganda falsifies the source.

However, not all that passes as propaganda is necessarily deceptive or has manipulative intent. The
judgment of something being propaganda is a challenging one, and not as simple as many commentators would
have us believe (Edwards, 1940; Cone, 2003). Using a case study approach, this paper will rhetorically analyse
the text and images of three famous examples of propaganda in order to interpret the effects upon its target
audiences. The analysis will focus on historical, contextual, and audience features of the magazine contents,
with attention paid to rhetorical devices. The targeted audiences are varied and wide-ranging, thus no attempt is
made to survey actual members of the readership given the age of the documents, and the high risk to personal
safety involved with the contemporary jihadist magazine.

DOI: 10.9790/0837-2111073038 www.iosrjournals.org 30 | Page



Sanctioned rhetoric: Nefarious professional communications produced by the state

Case Study 1: Signal Magazine (1940-45), Germany
Signal magazine was the major publication of the Wehrmacht of Nazi Germany. Modelled upon American LIFE
magazine, Signal was a modern, illustrated photo journal targeted specifically at the neutral, allied, and
occupied countries. While a German edition was distributed in Switzerland and to various other countries,
Signal was never distributed in Germany itself. Published twice a month, (with extra special editions), given
away for free or costing less than competing magazines, Signal had as many as 25 separate versions in 30
languages, and at its height in 1943 had a circulation of 2,500,000 copies making it the largest periodical in
Europe at this time. This figure would place it around the 3™ top selling magazine in most EU countries today.
The magazine was distributed to 20,000 cities and by 36,000 separate vendors
(http://www.signalmagazine.com/files/editions.gif). It was also available in the United States in English until
December, 1941, when the USA entered the war.

Using reportage, illustration and photojournalistic techniques, Signal narrated the wartime effort of the
German troops and their allies on all fronts with its high quality photos, heroic stories and full colour
centrefolds. The magazine also contained articles about economics, science, arts, and fashion, and housed
advertisements for many well-known German companies such as BMW, Audi, and Siemens creating a
“lifestyle” magazine. The contents of the different editions were customised, often to circumvent topics that
could cause anxiety to the population of a certain country. It is tempting to consider the magazine purely as
being a mouthpiece for the Third Reich, but Signal was allowed to be independent from the Ministry for
Propaganda, remaining under control of the military forces. Signal’s one political aim was to champion a
unified Europe ruled by the Third Reich and its allies. This ideal was represented by the depiction of the
different foreign units and allies fighting on the German side (Rutz, 2007). The audience of Signal was
heterogeneous: the occupied, allied and neutral countries surrounding Germany. Citizens of these countries
would have been diverse given the varying cultures, perspectives on the war and their predisposition towards or
against German aggression. Many countries had experienced economic depressions of the 1930°s and the arrival
of war, occupation, and the threat of Nazi occupation most probably lead to feelings of anxiety and fear for the
majority of Europe. The magazine directly addressed this fear by assuaging the brutality of the Third Reich, and
downplaying exact details.

Kalhanek riceveste Fordine dod su colameile,
iane aumice Misckhaar, con aa roparte dessalts

e

Fig 1. Illustrations for an assault tale aH& recent photos of Nazi events from Apr 1940 - Issue #1, Signal

Emotional feelings about war run deep, and nearly every commentary about Signal uses the word,
‘propaganda’, dismissing any possibility of its utility by its readers. However, it is too simplistic to use the
propaganda label for the entire Signal magazine corpus, even though such a motive may have been its authors’
overriding intention (Saur, 2003). Many of today’s most iconic photos of WWII are taken from Signal. The
continuous photographs of frontline soldiers provide a chronology of the effects of war, albeit a selective view.
The magazine in all its editions has become very collectable with rare facsimiles now being sold on ebay for
around $100 an issue. While the general public has realised the value of this magazine, few European museums
or institutions have collected this publication to produce a definitive archive. These exist only in private
collections. While books of Signal photographs and analysis certainly exist, very few scholars have continued to
analyse the magazine in any kind of detail, possibly to avoid ridicule or being branded a sympathiser. There are
however, several good websites, which have begun collecting information, articles and links to collections of
Signal editions and scholarship (see Anton Zoller’s site, http://www.signalmagazine.com).

DOI: 10.9790/0837-2111073038 www.iosrjournals.org 31| Page



Sanctioned rhetoric: Nefarious professional communications produced by the state

LIFE magazine was a popular American magazine in 1940 with a circulation of 2.86 million (Knappe,
2008), but nowhere near its later 13.5 million height of popularity. The Wehrmacht mimicking of the LIFE
format reveals a sophisticated understanding of magazine appeals, and betrays a hidden admiration for the
original source. Signal can be seen as personifying the (German) allied military war effort showing how they
wished to be depicted during the war years. It is worth noting that there is no mention of the persecution of the
Jews in the magazine, which carefully sidesteps the horrors of the Holocaust.

-l =
Fig 2. Spring in the snowfields and a full frontal photo of model for an art sculpture — Issue #1, Signal

It is challenging to analyse the magazine in its entirety — different languages, different versions, and no
central repository is available. Thus, this paper will look at the premiere issue, in French and Italian from April,
1940 (from ww?2aircraft.net forums). There is no Contents page, so the casual reader would have to flick
through the whole issue to find articles of interest. The contents are extremely varied, in order: stories of battles,
a travel piece of Spring in the snowfields, a report of the German war, an economic article, a full-page artists’
impression of “fallen women”, the “Alpine battles”, a cheesecake article on female nude sculptures, an article on
airplane manufacture, a fashion piece on female leather garments, and the Navy’s domination of the North. The
44-page issue does not have a single audience; it is seemingly aimed at people of many ages and nationalities.
This issue juxtaposes the German war effort with human-interest stories, scientific pieces and sexually titillating
copy all lavishly photographed to create a melange of perspectives, ideologies and genres — a smorgasbord of
emotional appeals, or pathos. 1f one could identify a modern-day equivalent it might be contemporary lifestyle
magazines - this successful recipe has health and fitness, tourism, leisure, fashion, humour, cartoons, technology
and fiction. Signal adds wartime stories/graphics, and includes some hefty titillation for good measure.

The photographs of the war effort do not include death or injury in most issues: that would be too
disturbing. Instead we see fearless actions of soldiers, mighty weapons being tested, landscapes full of fighters -
a colourful, bloodless, fictional war replete with hardship shown on the soldiers faces, and proud human
endeavour as shown by their determination to succeed. The pathos of pain and suffering is rarely shown in early
editions of Signal. Similarly, scenes of human indignity are not part of the menu for the recipients of the
magazine.

Functionally, the contents of Signal create a ‘normal’ world for the audience, thus war, occupation,
deadly weapons, and soldiers become commonplace occurrences alongside the articles of fashion, art, science,
and cartoons. This calculated media montage would have been paralleled by eventual real life events as the
Third Reich spread all over Europe. By depicting this fictional German world in Signal, the audience would
come to more readily accept real world occurrences, when they did eventuate. The various war articles that
included detailed information and maps about German battlefield successes construct a special relationship with
some readers who may have felt grateful to be an informed and privileged recipient. These positive emotions
could be seen as a calculated antidote to the mass anxiety experienced by ordinary people when the Nazis
occupied Europe. One of Signal’s major achievements was to attract many volunteers to fight against
Bolshevism (Zoller, 2010). The real LIFE magazine reported in March, 1943 that the US was losing the war of
words and that “the Nazis have invariably employed ‘the strategy of terror’ to invade the enemy's mind”. The
article referred to the competing US propaganda magazine, Victory, which was a ‘pallid imitation’ of Signal
with less than half the circulation. It seems that Germany’s best war correspondents, photographers and

DOI: 10.9790/0837-2111073038 www.iosrjournals.org 32 | Page



Sanctioned rhetoric: Nefarious professional communications produced by the state

magazine designers could produce a publication that epitomised the highest quality of professional
communication, albeit propaganda-based.

Case Study 2: Dawn and New Dawn magazine, 1952-1975, NSW Australia

Dawn and its sequel, New Dawn magazines were contiguous publications originating from the NSW Aboriginal
Protection Board from 1952-1975. The publication was distributed for free to all NSW Aboriginal stations and
reserves, where it was keenly received by indigenous people, who had previously never had any information
about their friends and relatives in other parts of the state (Higson, 2006). The NSW government adopted an
assimilationist policy in order to transition rural indigenous people to an Australian way of life, thus attempting
to replace the Aboriginal culture with a white Australian one (see Moran, 2005). This policy, however well-
meaning, was similar to the action of early British colonialists who decimated or completely annihilated dozens
of Aboriginal tribes in many other parts of Australia in the previous century. Instead of killing vast numbers of
Aboriginal people, the NSW state government unsuccessfully attempted a form of cultural genocide.

The magazine was published monthly and included articles on education, sporting achievements of
Aboriginal people, and roles outside the household which Aboriginal people could aspire to attain if they
renounced their previous ways of life and adopted a mainstream white Australian identity. The magazine also
included letters to the editor, a penpal section, garden and kitchen tips. Aboriginal people soon discovered that
they could make the magazine work for them by sending in photos to the ‘Roving Cameraman’ section as the
State Aboriginal Board moved families from region to region, and town to town. Thus, the magazine functioned
as a clandestine missing persons service and undoubtedly resulted in many family reunions over the years.

Rew Dawn

APRIL 1974

e

Fig 3. Front covers of Dawn, Oct, 1952 and New Dawn, Apr, 1974

The ethnocentric text that accompanied the front cover (above left) of Dawn declares its political
agenda very clearly:

‘These happy Cootamundra girls, spick and span in their neat school uniforms, await the bus to take them into
Cootamundra High School. These women of tomorrow are being given a training that will make life easier and sweeter
for them and help their eventual assimilation into the white community.’

The New Dawn cover’s (above right) accompanying text, 22 years later extends this illusion:

‘Girls who stay at the hostel receive full board and keep for the weekly rent of $16. It provides them with a home away
from home while they find their feet in the city... Most of them are helped in preparing their arrangements to go to
Sydney by the local vocational officers of the Department of Labour. They are provided with their rail fare to the city,
their first week’s board, a living-away-from-home allowance, and $40 in cash for clothing.’

The magazine adopts a Homeric rhetorical strategy by telling (almost mythical) stories that reflect the
sporting, educational and social success of fellow Aboriginal individuals who have adopted a white culture.
Note the use of monetary handouts in the second passage. However, it is uncertain what real effect the magazine
could have had on its intended audience. Very little research exists on the influence of this magazine. While it
covertly assisted the reunions of many families, Aboriginal communities in the 50’s, 60’s and 70’s remained
isolated but united, and almost certainly were not swayed to adopt a white culture by reading a single monthly
magazine. Reading Forbes magazine does not make one into a rich and powerful business person. The

DOI: 10.9790/0837-2111073038 www.iosrjournals.org 33 | Page



Sanctioned rhetoric: Nefarious professional communications produced by the state

magazine’s emphasis upon showing its audience good models to mimic defies all logic from the political
standpoint of the 21 C and understanding of intercultural communication theory. Culture is a hidden,
unconscious set of norms, attitudes and behaviour (Archee, Gurney & Mohan, 2013). No government can
change another person’s culture, any more than we can change our own culture by willing it to happen.

The magazine’s real effects were probably most strongly felt, ironically, by the rural and city white
communities that were supposed to welcome the Aboriginal families into their bosom. Much of the population
of Australia in the middle of the 20™ C was extremely racist and unforgiving of Aboriginal stereotypes. They
would not have been able to accept an Aboriginal family living in the middle of a country town or suburban
neighbourhood as the magazine would have its audience believe. Dawn and New Dawn magazines must have
seemed rather eccentric and unbelievable to the ordinary Australian who lived in the country or city at this time.
The fact the magazine lasted over 20 years is indicative of the paternalistic and insensitive nature of the state at
this period in time.

As of 2006, all copies of Dawn and New Dawn magazines have been digitized and archived by the
Institute of Aboriginal and Torres Straight Islanders Studies and are freely available on the Web for anyone to
view (McKenna, 2016). This archive has rare photographs of Aboriginal people and has been used to
authenticate an individual’s ethnicity, in many cases, enabling many Aboriginal Australians to claim state
subsidies and entitlements. Once designed to remove Aboriginal culture, the online magazine is now validating
its previous audience in the new millennium (see http://aiatsis.gov.au/collections/collections-online/digitised-
collections/dawn-and-new-dawn).

Case Study 3: Dabiq magazine, 2014-2016, Islamic State

Dabiq online magazine appeared about two weeks after the founder of IS, Abu Bakr al-Baghdadi announced the
caliphate in July, 2014. This magazine is the pre-eminent publication of all the jihadist magazines, with IS
producing 15 issues (as of Sep, 2016), about every two months or so, which is slow compared with Signal. It is
distributed for free on the Internet in English, French, Russian, Turkish and Arabic with a readership most
probably in the millions each month. Strangely, it was sold on Amazon.com as a hard copy edition from May 24
to June 6, 2015. For $22 one could order all 9 available editions delivered to your door in the USA. Dabig is a
professionally produced magazine with high quality photographs, and the outward appearance of a corporate in-
house magazine.

The magazine, in reality consists of two distinct types of information. First and foremost, Dabiq is a
collection of high quality, glossy images that create a visual narrative of fellow IS fighters placed in an almost
mythic landscape, but surrounded by gruesome details of war — bombs, deaths, beheadings, camaraderie, and
successful attacks around the world. Photographs, sometimes spread over double pages and depicting a violent,
yet somehow heroic world for the would-be recruit, take up over 60% of a typical issue’s content. The second
type of information is given by the accompanying text, which is both doctrinal, and persuasive in terms of the
religious necessity to wage war, and terrorist attacks on many other countries, both Muslim and non-Muslim
because such countries are non-believers of IS’s version of Islam. Cogent, religious arguments are put forward
outlining the IS need for territory, the destruction of enemies, for medical supplies and doctors, and especially
for new dedicated adherents.

As with Signal, it would be a mistake to write-off Dabig as simply propagandist rhetoric. While the
tone of the magazine is certainly populist and its central aim may be new recruitment, the actual text of the
publication reveals a great deal more about IS, than other publications of this type. The very title of the
magazine, Dabiq is a central part of the IS myth that the ‘crusaders’ of the West will meet their end at a future
battle to end all battles in the town of Dabiq, Syria. Here the powers of good and evil will do battle, with good
(IS) defeating their enemies of the West and its allies (Cameron, 2016). This apocalyptic myth is established in
the premiere issue of Dabig and often repeated in subsequent issues.

The main rhetorical mode from the beginning of Issue #1 is that of ethos or persuasion by the character
or credibility of the source. The editors of Dabig have created a highly believable publication, on par with any
user-centred Western glossy magazine in terms of its page size, length, layout, and especially its visual content.
Rather than a banal editorial, the magazine uses the power of doctrine and the word of Allah to justify this issue.
For its target audience, nothing could be more authoritative or highly respected. Dabig is similar to Signal
magazine in that it uses a majority of photo content to create its own vision of the world and its own identity. Its
messages are clearly visually portrayed so that even a totally illiterate person could follow its concepts and
narrative. Dabiq can also easily be equated as a public relations targeted at both a world audience, and its own
members.

However, Dabig does not seem follow the expected precepts of previous propagandist literature. For
example, much war propaganda tends to dehumanise its enemies, ridiculing them, and destroying their
reputation wherever possible so that defeating the enemy is almost an act of mercy. Unpredictably, Dabiq refers
to the coalition-led forces as ‘crusaders’ on a holy quest but doomed to failure. The term, ‘crusaders’ however is

DOI: 10.9790/0837-2111073038 www.iosrjournals.org 34 | Page



Sanctioned rhetoric: Nefarious professional communications produced by the state

ambiguous, and can be meant as a term of respect or a term of derision. The real crusaders of the Middle Ages
have been portrayed as heroes by some, and as villains, who pillaged the countryside they travelled, killing
thousands of innocent victims, and appropriating land in the name of the Catholic Church. These holy crusades
consisted of several such sojourns, and often targeted Saracens (another term for Muslims) and Jewish people.
Whether Dabiq is using the term respectfully, or as a term of contempt (or both) is not entirely clear.

An uncommon, but regular feature of the magazine is a column entitled, “In the Words of the Enemy”
where various world leaders are selectively quoted along with their photos. Issue #14 has Ban Ki-moon, the
previous Secretary-General of the United Nations speaking about IS. Ban Ki-moon’s words are not censored,
the excerpt is accurately quoted, but is not a damaging one:

‘The recent expansion of the ISIL sphere of influence across West and North Africa, the Middle East and South and
South-East Asia demonstrates the speed and scale at which the gravity of the threat has evolved in just 18 months. The
complexity of the recent attacks and the level of planning, coordination and sophistication involved raise concerns
about its future evolution. Moreover, other terrorist groups...are sufficiently attracted by its underlying ideology to
pledge allegiance to its so-called caliphate and self-proclaimed caliph. ISIL has also benefited from the arrival of a
steady stream of foreign terrorist fighters, who continue to leave their communities to replenish its ranks.’

While this quote reads like a CNN media report, it reveals how IS confidently uses its enemies words in
order to further its own cause. Dabig does not need to repudiate the speeches of leaders in the West, because it
selectively appears that the leaders actually acknowledge IS successes in battle and in recruitment of new
fighters. Taken out of context, the excerpt can be read as a statement of awe, even admiration. Such techniques
are not aimed at an illiterate or impoverished working class. This is clearly rhetoric (ethos) that targets educated,
middle class youth, who are being asked to observe the contention put forward by the United Nations, no less. If
the UN can say these things, then perhaps IS is a worthwhile cause?

A similar rhetorical device is employed with some of the other photographs used in Dabig, quite often
obtained from Western news sources. The front cover of Issue #12 shows one of the victims of the Paris attacks
on an ambulance gurney surrounded by concerned medics. This photograph is so similar to the dozens of other
citizen journalism shots placed on the Web as evidence of the carnage of the Nov 13 attacks. The original
photograph was probably taken by a bystander and can be found on a Sri Lankan website from the UK, and
published just one day after the Paris attacks, (http://www.gossip9lanka.co.uk/2015/11/paris-attacks-more-than-
153-killed-in.html). Dabig seizes this photograph conveying tragedy and sadness, and makes it the front cover
to celebrate the attacks, creating a sense of honour and respect for its own audience. The sub-title of this
particular issue is ‘Just Terror’, and this not only echoes the Nike slogan, but also reiterates IS’s righteous
arguments that it is doing God’s just and holy work. By using two antithetical concepts, ‘justice’ and
‘terrorism’, the magazine supplies the conclusion to an enthymemic syllogism — can justice and terrorism exist
side by side? Dabiq is putting the argument forward and asking its readers to affirm their conclusion. The
photograph asks the same question. This is spin taken to a wholly different level (see Galloway, 2016).

Fig 4. Front cover of Dabiq - Issue #12

DOI: 10.9790/0837-2111073038 www.iosrjournals.org 35| Page



Sanctioned rhetoric: Nefarious professional communications produced by the state

Similar to Signal magazine, Dabig offers up advertisements for its audience to savour, but the products
it is recommending are external videos of still more celebratory events, case studies and information. The
photograph below points to the Top Ten current videos that are recommended viewing for the audience.

The use of “Selected 10” is very congruent with the sensationalistic headings of bloggers and
journalists who produce an endless stream of “Top Ten” headings comprising lists of noteworthy signs,
concepts or events. Dabiq is appealing to a twenty-something male who has been brought up on a social media
diet of videos and visuals, and may not wish to read long textual descriptions of IS doctrine or other material.
Instead this would-be recruit can see the landscape of war, and experience stories laid out in familiar video
narratives, along with voice-overs in various languages.

SELECTED &

TEN VIDEOS SELECTED FROM THE WILAYAT OF THE ISLAMIC STATE

Fig. 5 Video advertisement from Dabiq - Issue #12

Table 1: Summary of Dabig’s text content for

Colas (2016) has performed a content analysis 14 issues (from Colas, 2016")
with the first 14 issues and has produced the Category %
following chart, Table 1 of “simplified” topics. Religion 31
Colas remarks that given the content of Dabig, it Interaction with the West 15
is religion and interaction with the West that takes Military activities in ISIS territory 11
up most space. Contrary to popular belief, Biography/inspiration/advice 10
emigration and successes against the West take up Criticism of jihadi groups _ 9
8% of the content. If the assumed aim of the Other (front cover, advertising) 8
S . . . . Governance 5

magazine is about recruitment via emigration to - PP

; Commendation of jihadi groups 4
Syria, then why are these percentages so low? —
See second last row of the table.) Emigration 4
( ’ Military activities against the West 4

Moreover, why does the magazine publicly criticise and commend other jihadist groups within its own
organisation? Surely this is not in the best interest of IS or the recruitment cause? The answer lies in the
audiences that Dabig is reputedly targeting. Each issue contains articles and photographs, which are aimed at
different kinds of readers. Would-be recruits are certainly one of the targets. The fact that Dabig recurrently
expresses its sovereignty over its captured territory is clearly aimed at Western policymakers, a secondary
audience. The third, and much more debatable audience is that of disgruntled IS members who have experienced
the hardships of jihadist life, and may be contemplating returning to their previous lives (Colas, 2016).

This multiplicity of audiences and purposes resembles Signal magazine from WW2, and is at odds with
familiar ideas of what propaganda looks like. Categorising the entire text of a single article (or even photograph)
involves complex decision making, since several themes may be involved within the one article. Moreover,
emigration (and thus recruitment) as an article category, varies inconsistently over the magazine corpus, but was
fairly constant in the first few issues, perhaps accounting for Dabig’s reputation as a enlistment vehicle in terms
of the corpus.

1Reprinted and re-ordered from Colas, B. (2016). What Does Dabiq Do? ISIS Hermeneutics and Organizational Fractures
within Dabiq Magazine, Studies in Conflict & Terrorism.

DOI: 10.9790/0837-2111073038 www.iosrjournals.org 36 | Page



Sanctioned rhetoric: Nefarious professional communications produced by the state

The latest 88-page edition of Dabig (Issue #15, Aug, 2016) has the sub-title of ‘Break the Cross’,
shorthand for eradicating Christianity from the world. This issue is at odds with some of the previous editions
and with Colas’ (2016) proportional analysis of content. The main doctrinal argument is a familiar one, that
Christianity is in fact anti-Islam, and that Christians need to be removed from the face of the planet by any
means possible, or they need to convert to Islam. The images are eye-catching, and plentiful. Here are just two
juxtaposed images appearing in the Editorial (p.4, and p.9):

Fig 6. Editorial photos of the Nice attack on Bastille Day, 2016 and soldier ith kitten, Dabiq - Issue #15

One of the major differences between the latest edition of Dabig and most previous issues is the
number of articles in Issue #15 that narrate stories of conversion to IS’ ideologies. Three articles totalling 14
pages or 17% of the entire issue are devoted to how two men and one woman converted to IS. This content is in
contrast to many previous issues and may be an indication that IS is experiencing a slowdown in recruitment, or
perhaps an increase in human losses, and needs to advertise in order to attract more soldiers. Signal/ magazine in
the final years of WW2 markedly changed its content, reflecting Nazi failures and losses. Are we seeing a
similar phenomenon given real IS territorial and human losses occurring in Iraq at present?

EPILOGUE

What is seldom discussed in current analysis is that a propaganda magazine may be seen to evolve over time, as
organisational needs change, and often due to feedback as the authors of Dabiq learn their craft. Would a series
of focus group readings over limited time periods over the last two years shed any new light on changing IS’s
objectives and needs over time? Are there links between various issues that might reveal continuing needs or
inadequacies in IS policies or programs? Would use of qualitative concept/theme matching software (as opposed
to content analysis) provide fresh insight? Scholars have not performed this kind of research to date. However,
the kneejerk reaction to ban Dabig as abhorrent propaganda certainly needs revising. Keeping one’s friends
close, but one’s enemies (publications) closer, may be a useful motto in 2016.

The common thread uniting all three of these magazines is the use of imagery and text in order to
create a seemingly imaginary world, which is at odds with reality. Signal/ magazine created a sanitised overview
of the Nazi war machine; Dawn and New Dawn created heroic models to be emulated; and Dabig extols the
virtues of jihadist life while constantly reminding its readers of its underlying religious principles.

There is certainly a mythic quality to much of the content of all three magazines, especially Dabig,
itself named after the mythic location of the final apocalypse. The use of myth is used in a similar fashion to
Greek rhetoric, that is, to persuade the reader of the truth of the argument being presented. In all three
magazines readers are being asked to believe in and behave concurrently with a particular worldview that
departs from mainstream orthodoxy maintained by most Western governments and the media. The magazines
substitute their own idiosyncratic worldviews for those espoused by mainstream media, and ask their readers to
make a leap of faith by believing and adopting the ideals, concepts and behaviour displayed in their respective
pages. Rather than condemn these publications, we need to fully understand these ideologies, their respective
audiences and create intelligent responses in order to counter such propaganda.

DOI: 10.9790/0837-2111073038 www.iosrjournals.org 37 | Page



Sanctioned rhetoric: Nefarious professional communications produced by the state

REFERENCES
Archee, R., Gurney, M. & Mohan, T. (2013). Communicating as professionals. Cengage: South Melbourne.
Cameron, C. (2013, 18 Feb). Analysis: ISIS’ magazine Dabiq& what it tells us. Retrieved April, 23, 2016 from
http://www.lapidomedia.com/node/5251
Colas, B. (2016). What Does Dabiq Do? ISIS Hermeneutics and Organizational Fractures within Dabiq Magazine, Studies in
Conflict & Terrorism, doi: 10.1080/1057610X.2016.1184062
Cone, S. (2003). The idea of propaganda: A reconstruction, Journalism and Mass Communication Quarterly, 80(3). 747-751.
Edwards, V. (1940). Propaganda Analysis: Today's Challenge. ALA  Bulletin, 34(1), 8-10. Retrieved from
http://www jstor.org/stable/25690345
Galloway, C. (2016). Media jihad: What PR can learn in Islamic State's public relations masterclass. Public Relations Review, 42
(4), 582-590. Retrieved Nov 3, 2016 from Scopus.
Higson, R. (2006, Sep 21). Ordinary images of a stolen past. The Australian. Retrieved from ProQuest, 12/06/16.
Knappe, B. (2008). Barbara Morgan's photographic interpretation of American culture, 1935—1980. PhD Dissertation. Retrieved
from ProQuest, 3/03/2016.
Moran, A. (2005). White Australia, settler nationalism and Aboriginal Assimilation. Australian Journal of politics and history,
51(2), 168-193.
Pollay, R.W. (1986). The distorted mirror: Reflections on the unintended consequences of advertising. Journal of Marketing,
50(Apr), 18-36.
Rutz, R. (2007). Signal: Eine deutsche auslands illustrierte als propaganda instrumentim zweiten weltkrieg. Klartext, Essen.
Saur, S. (2003). The Soviet Union in Signal. Online document. Retrieved 7 March, 2016 from
http://www .signalmagazine.com/articles_01.htm
Whedbee, K. (20013). The tyranny of Athens: Representations of rhetorical democracy in eighteenth-century Britain. Rhetoric
Society Quarterly 33(4), Autumn, 65-85.
Zeman, Z. (1978). Selling the war: Art & propaganda in World War II. Ossinning: Orbis Publishing.

DOI: 10.9790/0837-2111073038 www.iosrjournals.org 38| Page



